Pasta is een populaire maaltijd: het is relatief gemakkelijk klaar te maken en je kunt er goed mee variëren. En daarnaast is het ook gewoon nog eens erg lekker. Om deze reden is pasta een geschikte maaltijd als je voor familie of vrienden gaat koken. Maar hoeveel pasta heb je nu precies nodig? In dit artikel bespreken we hoeveel gram pasta je per persoon nodig hebt, hoe je de juiste hoeveelheid pasta ook zónder weegschaal eenvoudig kunt afmeten en wat de voedingswaarde van pasta is.

Hoeveel gram pasta per persoon nodig?

wat is de voedingswaarde van pasta
Als je voor volwassenen gaat koken, kun je het beste uitgaan van 100 tot 130 gram (droge en ongekookte) pasta per persoon. Gebruik je de pasta als bijgerecht? Of kook je voor jonge kinderen? In dat geval kun je beter uitgaan van zo’n 70 tot 90 gram pasta per persoon. Ook als je de pasta met vullende ingrediënten combineert (zoals veel kaas, room of vlees), kun je prima iets minder pasta gebruiken. Maar over het algemeen is het dus slim om tenminste op 100 gram te mikken. Zo weet je zeker dat je in ieder geval niet te weinig pasta klaarmaakt. Houdt er verder rekening mee dat pasta, na het koken, opzwelt tot ongeveer twee keer zijn oude formaat.

 

Wat is de voedingswaarde van pasta?

 

Als je graag pasta eet, dan is het natuurlijk ook fijn om te weten wat je nu precies binnenkrijgt. De precieze voedingswaarde van de pasta hangt af van het soort pasta dat je gebruikt. Zo zitten er in witte pasta over het algemeen iets meer calorieën dan in volkorenpasta. Ook bevat volkorenpasta wat meer gezonde voedingsstoffen. Als je puur naar de voedingswaarde kijkt, kan het dus verstandig zijn om af en toe de witte pasta met een volkoren variant te vervangen.

 

In 100 gram witte pasta zitten de volgende voedingsstoffen:

  • Energie: 360 kcal
  • Vetten: 4 gram
  • Eiwitten: 4 gram
  • Koolhydraten: 68 gram
  • Vezels: 3 gram

pasta afwegen zonder weegschaal

Verder bevat witte pasta kleine hoeveelheden

  • natrium,
  • kalium,
  • calcium,
  • fosfor,
  • magnesium,
  • ijzer
  • en koper.

Ook bevat pasta vitaminen, zoals:

  • vitamine A,
  • vitamine B1,
  • vitamine B2,
  • vitamine B12,
  • vitamine C en
  • vitamine D.

Volkorenpasta heeft een vergelijkbare voedingswaarde, maar bevat iets minder calorieën. Ook bevat volkorenpasta meer vezels, omdat er zemel in het deeg verwerkt is. Volkorenpasta past dus goed binnen een caloriearm en vezelrijk dieet.

Verder bevat pasta relatief weinig eiwitten (zo’n 4 gram per gemiddelde maaltijd). Dat betekent dat je, als je de pasta bij het avondeten wilt eten, het beste nog wat eiwitrijke ingrediënten aan de maaltijd toe kunt voegen. Denk bijvoorbeeld aan vlees (of vegetarische alternatieven op vlees zoals tofu) of kaas. Zo zorg je ervoor dat je toch een gebalanceerde maaltijd serveert.

 

Zo weeg je eenvoudig pasta zonder weegschaal af

Heb je geen weegschaal bij de hand en wil je toch weten hoeveel pasta per persoon je nodig hebt? Dan kun je de pasta het beste in een kopje afmeten. Een gevuld kopje droge pasta staat namelijk ongeveer gelijk aan één portie. Het maakt hierbij wel uit van wat voor soort pasta je precies gebruik maakt.

Als je penne gaat koken, dan kun je het kopje iets verder vullen dan bij andere soorten pasta (zorg dat de pasta net wat boven het kopje uitkomt). Bij lange, dunne pasta kun je juist weer uitgaan van een kleine kop. En voor macaroni kun je van een normaal kopje uitgaan.

Ga je noedels of spaghetti klaarmaken? Dan is er nog een andere simpele methode om vast te stellen hoeveel je nodig hebt voor één portie. Houd simpelweg je duim tegen je wijsvinger aan gedrukt en kijk hoeveel pasta er in de diameter past. Dit staat ongeveer gelijk aan één portie.

 

Tips voor het koken van pasta

Heb je de juiste hoeveelheid pasta afgemeten en ben je klaar om te gaan koken? Hierbij nog enkele tips voor het bereiden van de perfecte pasta-maaltijd:

  • Gebruik een grote pan. Zorg ervoor dat je de pasta in een grote pan kookt. Zo heeft de pasta genoeg ruimte om heen en weer te bewegen tijdens het koken, wat ervoor zorgt dat de pasta gelijkmatig gaar wordt.
  • Blijf roeren. Zorg ervoor dat je tijdens het koken de pasta goed blijft roeren. Zo voorkom je dat de pasta aan elkaar gaat plakken. Ook zorgt dit er (net als een grote pan) voor dat de pasta gelijkmatig gaar wordt.
  • Gebruik zout, maar pas wanneer het water al kookt. Een beetje zout kan veel smaak aan de pasta geven. Vergeet dus niet wat zout toe te voegen, maar doe dit pas wanneer het water al aan het koken is. Zo zorg je ervoor dat het zout goed in het water kan oplossen.
  • Gooi géén olie in het water. Soms wordt er geadviseerd om tijdens het kookproces olie aan het water toe te voegen. Dit zou moeten voorkomen dat de pasta aan elkaar gaat plakken. Maar dit kun je beter niet doen: het werkt namelijk niet, het is zonde van de olie en het kan een negatieve impact op de smaak hebben. Gewoon blijven roeren dus, dat is de beste manier om het plakken te voorkomen.

 

Eet smakelijk!
 

Ga terug naar het Overzicht hoeveel gram nodig per persoon >