Je hebt vast al iets opgevangen over de nieuwste voedingstrend: het carnivoor dieet, ook wel bekend als het leeuwendieet of simpelweg het vleesdieet. Dit dieet legt de nadruk op, je raadt het al, vlees – en dan vooral heel veel vlees. Maar waarom zou iemand kiezen voor een dieet dat uitsluitend uit vlees bestaat?

Wat staat er op het carnivoor dieet menu?

Het carnivoor dieet bestaat voornamelijk uit dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren, dierlijke vetten en kleine hoeveelheden lactosearme zuivelproducten en is hoog in eiwitten en vet en zeer laag in koolhydraten. Als zodanig sluit het alle andere voedingsmiddelen uit, waaronder fruit, groenten, peulvruchten, granen, noten en zaden.

Bij gebrek aan harde bewijzen die het tegendeel bewijzen, wordt het carnivoren dieet als onevenwichtig beschouwd, en als gevolg daarvan is het onwaarschijnlijk dat het gezond is. Gezien de vele gezonde voedingsboodschappen die we tegenwoordig horen, zoals ‘eet meer groenten en fruit’, ‘richt je op een plantaardig dieet’ en ‘beperk rood vlees’, is het onwaarschijnlijk dat dit dieet op de langere termijn wordt aanbevolen.

Hoe werkt het carnivoren dieet?

Het dieet is een vorm van ketogeen dieet en werkt door alle plantaardige voedingsmiddelen te elimineren en alleen vlees, vis, eieren en kleine hoeveelheden zuivel met een laag lactosegehalte te eten. Kip, kalkoen, varkensvlees, lamsvlees, rundvlees, orgaanvlees, vette en witte vis, harde kaas, boter en room zijn allemaal toegestaan. Voorstanders moedigen vettere stukken vlees aan om ervoor te zorgen dat aan de dagelijkse energiebehoefte wordt voldaan.

Onder normale omstandigheden gebruikt ons lichaam glucose uit koolhydraat voedsel voor energie. Bij afwezigheid van glucose treedt een proces op dat ketose wordt genoemd. Dit is een toestand waarin het lichaam vetten verbrandt in plaats van koolhydraten als belangrijkste brandstofbron.

Als we geen koolhydraten eten, zoals bij het volgen van het carnivoren dieet, breekt de lever vetvoorraden af om energie te produceren – deze energie is in de vorm van ‘ketonen’.

Hoe volg je het carnivoren dieet?

Voedingsmiddelen die niet van dieren afkomstig zijn, zijn volledig uitgesloten van het dieet. De voedingsmiddelen die wel zijn toegestaan, bevatten veel eiwitten en weinig koolhydraten, en zijn dus zeer verzadigend. Daarom merken veel volgers dat ze minder maaltijden nuttigen, misschien twee in 24 uur.

Wat staat er op een carnivoren dieet menu?

  • Rood vlees, waaronder rundvlees, lamsvlees, varkensvlees en wild
  • Slachtafval, zoals lever en nieren
  • Gevogelte
  • Vis
  • Eieren
  • Beenmerg

Sommige carnivoren kiezen er ook voor om melk, yoghurt en kaas (lactosearm) toe te voegen.

Voedingsmiddelen die je moet vermijden bij het carnivoren dieet:

  • Groenten
  • Fruit
  • Noten en zaden
  • Peulvruchten
  • Granen, inclusief voedsel dat ervan gemaakt is, zoals pasta en brood
  • Zuivelproducten met een hoog lactosegehalte
  • Alcohol
  • Suikers
  • Andere dranken dan water, zoals frisdrank, vruchtensap etc.

Zijn er voordelen aan het carnivoren dieet?

In tegenstelling tot de verwachting werd in een onderzoek waarin een groep van meer dan 2000 volwassenen gedurende 14 maanden werd onderzocht, melding gemaakt van weinig nadelige effecten tijdens het volgen van het dieet, plus een aantal voordelen voor de gezondheid en een hoge mate van tevredenheid.

De gezondheidsvoordelen voor mensen met diabetes waren onder andere een verlaging van de body mass index (BMI), een verlaging van de HBa1c (je gemiddelde bloedsuikerspiegel over de afgelopen 90 dagen) en een verminderd gebruik van diabetesmedicatie. Er zijn echter vragen gesteld bij dit onderzoek en experts zijn van mening dat de bevindingen met de nodige voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd. Tot nu toe zijn er geen hoogwaardige gecontroleerde onderzoeken geweest die de effecten van het carnivoren dieet hebben geanalyseerd.

Wat zijn de nadelen van het carnivoren dieet?

Het carnivoren dieet is zeker in tegenspraak met wat de meeste mensen verstaan onder een gezond, evenwichtig dieet, dat meestal de consumptie van eiwitten, vetten en koolhydraten stimuleert.

Vanuit evolutionair perspectief is ketose een normale aanpassingsreactie die mensen in staat stelde om periodes van hongersnood te doorstaan. Tegenwoordig wordt dit mechanisme uitgebuit door een aantal koolhydraatarme diëten, zoals het carnivoren dieet. Het volgen van zo’n dieet betekent dat je koolhydraten vervangt door voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet en eiwit, en als je dit gedurende een langere periode volgt, kan dit voor sommige individuen ongunstige gevolgen hebben.

Helpt het carnivoren dieet bij gewichtsverlies?

Volgers van het dieet kunnen gewichtsverlies ervaren door het hoge eiwitgehalte en de lage hoeveelheid koolhydraten. In een onderzoek onder 105 volwassenen werd een hoger gewichtsverlies gerapporteerd bij degenen in de groep met het eiwitrijke dieet in vergelijking met de standaard groep. Dit kan te maken hebben met het feit dat eiwitten zeer verzadigend zijn, waardoor je over het algemeen minder calorieën binnenkrijgt.

In een ander onderzoek volgden 59 deelnemers een koolhydraatarm dieet en na een jaar hadden ze meer gewichtsverlies dan hun tegenhangers die een vetarm dieet volgden. Eén verklaring hiervoor is dat wanneer het lichaam koolhydraten opslaat in de vorm van glycogeen, het dit doet door glycogeen te binden met water in de spieren en lever. Als onze koolhydraatinname daalt, daalt het glycogeenniveau en daarmee ook het opgeslagen water – dit verklaart vaak de snelle gewichtsverandering tijdens de eerste twee weken van een koolhydraatarm dieet.

Dit gezegd hebbende, is het belangrijk om te onthouden dat het volledig elimineren van koolhydraten niet nodig is om af te vallen, hoewel het verminderen van geraffineerde koolhydraten zoals koekjes, snoep, suiker, gebak en koolzuurhoudende dranken wel gunstig is.