Daar sta je dan. Met een pak couscous in de hand sta je boven je weegschaal met daarop een pannetje. Je vraagt je ineens af hoeveel couscous per persoon je nodig hebt. Overigens; bij rijst, macaroni, aardappelen en pasta vraag je je regelmatig hetzelfde af. Geloof ons; je bent niet de enige die dit zich regelmatig afvraagt. Daarom willen wij je graag het verlossende antwoord geven en er zelfs een heel artikel aan wijden. Want op die vraag is immers niet zomaar een eenduidig antwoord op te geven.

 

Wat is couscous eigenlijk precies?

Voordat we ingaan op de vraag hoeveel couscous je nodig hebt, willen wij je graag eerst iets meer vertellen over het product zelf. Want wat is couscous nu eigenlijk precies? Het is een hoeveel gram couscous per persoon gebruikengraanproduct en bestaat uit kleine korreltjes gemaakt van tarwemeel gemengd met water. Veel couscous is gemaakt van tarwemeel waaruit de graanvezels al verwijderd zijn. Kies echter liever voor couscous met voldoende graanvezels (meer dan 2,1 gram per 100 gram), zoals de volkoren variant.

Volkoren couscous bevat veel

  • koolhydraten,
  • vezels,
  • vitamines
  • en mineralen.

Het vormt daarmee een gezonde basis van een maaltijd. Wanneer je de normale variant vervangt voor de volkoren variant, dan levert dat een gezondheidsvoordeel op. Met het eten van volkoren producten verklein je de kans op hart- en vaatziekten.

Lees ook: Wat is couscous?

 

Hoe wordt couscous gemaakt?

Het tarwemeel waarvan couscous gemaakt wordt, groeit voornamelijk in Noord-Afrika en Zuid-Europa, maar ook in de VS en Canada. Deze durumtarwe wordt in de fabriek gemengd met water en vervolgens gestoomd. Er ontstaan kleine korreltjes die aan elkaar geplakt zijn. Met messen worden deze kleine balletjes uit elkaar gehaald en gedroogd. Gedroogde couscous kun je in een zakje of pakje in de supermarkt kopen. Door er kokend water aan toe te voegen, of door het te stomen, ontstaat er een luchtige structuur wat je als basis voor een maaltijd kunt gebruiken. Voedzaam én lekker.

 

Waar wordt couscous gegeten?

traditioneel couscous gerechtCouscous wordt vooral gegeten in Noord-Afrika en in het Midden-Oosten. In Noord-Afrika is het zo ongeveer het nationale gerecht, net zoals aardappelen in veel Westerse landen het nationale gerecht is en rijst in veel Aziatische landen. Elk land heeft wel weer zijn eigen specialiteiten. Neem bijvoorbeeld Tunesië. Daar maken ze het gerecht pittiger door er harissa aan toe te voegen.

 

Couscous; hoeveel per persoon

Nu we weten wat couscous precies is, gaan we eens dieper in op de vraag hoeveel gram je per persoon nodig hebt. Het duidelijke antwoord is gemiddeld 75 gram per persoon. Ongekookt. Maar … om nu echt de juiste hoeveelheid te bepalen dien je nog wel rekening te houden met een aantal factoren.

 

Kleine eters, of een grote eter

Met 75 gram zit je vrijwel altijd goed. Hiermee heb je een mooie hoeveelheid voor een gezonde en voedzame maaltijd. Eten er ook kinderen mee? Dan kun wat minder gebruiken. Of eet er juist een grote eter mee? Doe dan liever wat extra korrels in de pan. Probeer het een aantal keer uit en uiteindelijk weet je precies hoeveel couscous je precies nodig hebt.

 

Welk gerecht maak je met couscous?

De hoeveelheid die je nodig hebt is ook afhankelijk van het gerecht je er precies mee wilt maken. Serveer je het als bijgerecht bij bijvoorbeeld een heerlijke stoof vol verse groenten en vlees, dan zul je wellicht minder nodig hebben, dan wanneer je het zult gebruiken in een salade.

 

Hoe kun je couscous het beste afwegen

Om couscous af te wegen kun je het beste een weegschaal gebruiken. Heb je even een weegschaal bij de hand? Gebruik dan een maatbeker. 75 gram couscous komt ongeveer overeen met 75 ml op de maatbeker. Of ben je op de camping of in een vakantiehuisje en heb je helemaal niets bij de hand? Gebruik dan een eetlepel. Met ongeveer 6 à 7 eetlepels couscous per persoon zit je wel goed.

 

Hoeveel water heb je dan nodig?

Maar dan zijn we er nog niet. Er zijn twee manieren om de witte korrels klaar te maken. De traditionele manier is door het te stomen, maar je kunt het ook laten wellen. Kies je voor wellen, dan heb je een vaste hoeveelheid water per persoon nodig.

 

Wellen

Als je makkelijk en snel wilt doen, dan kun je het beste kiezen voor wellen.

  1. Breng 100 ml water per 75 gram couscous (verschilt per merk, kijk voor de juiste hoeveelheden op de verpakking) aan de kook.
  2. Zodra het water aan de kook is, haal je de pan van het fornuis (of gebruik de waterkoker om het water te verwarmen). Voeg de droge korrels en een scheutje olie aan het water toe.
  3. Roer goed door en doe de deksel op de pan.
  4. Laat het ongeveer een minuut of 5 staan.
  5. Roeren en klaar is Kees. Supersimpel en supersnel.

 

Stomen

Traditioneel wordt couscous gestoomd. Het is niet de snelste manier, maar als je wat meer tijd hebt, is dat een prima optie.

  1. Vul een pan met water en breng het aan de kook
  2. Weeg de ongekookte couscous af en meng met een scheutje olie. Olie voorkomt dat het niet aan elkaar blijft plakken tijdens het stomen.
  3. Hang een bolzeef in de pan met kokend water. Zorg ervoor dat de zeef het water niet raakt.
  4. Vul de zeef.
  5. Doe de deksel op de pan en laat de het geheel 15 tot 20 minuten stomen.
  6. Roer het daarna los.

 

Ga terug naar het overzicht hoeveel per persoon nodig >

 

Stew photo created by senivpetro – www.freepik.com
Millet photo created by evening_tao – www.freepik.com